Členové a členky tYhle se v roce 2024 se svými projekty vyli do různých evropských zemí, aby poznali různorodá publika a zjistili, jak s nimi navázat kontakt. Kromě hraní si také výměňovali know-how práce s publikem s hostitelskými organizacemi a metodicky pozorovali různorodé reakce jednotlivých místních publik. Jednotlivé výjezdy doprovázeli členové a členky observačního týmu, kteří svá pozorování zaznamenávali. Na základě získaných dat pak koordinátor projektu Jakub Liška vytvořil soubor Tipů pro práci s publikem ve veřejném prostoru.
Projekt Atlas bude hostovat ve Vídni na festivalu Gräzlfest a v Kodani na festivalu Metropolis. Projekt Icarus bude hostovat v Trnavě na festivalu Teen Theatre Fest 2024. Projekt Suitcaseboarding bude hostovat v Lipsku v prostoru LOFFT – das Theater a v Chemnitz v Off-bühne KOMPLEX.
Realizátor projektu: tYhle
Koordinace projektu: Jakub Liška
Účastní se: Florent Golfier-Brechmann, Laura Golfier-Brechmann, Marie Gourdain, Lukáš Karásek, Jakub Liška, Zuzana Režná a další
Hostitelské organizace: *grätzlgalerie, Divadlo Jána Palárika v Trnave, HAPU festival, LOFFT – das Theater, Taupunk e. V.
Projekt byl realizován za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy.
Tento manuál vznikl na základě dat sesbíraných během projektu tYhle na cestách a projektu Suitcaseboarding na cestách – rozvoj schopností práce s publikem v přeshraniční spolupráci. V rámci nich kolektiv tYhle v roce 2024 hostoval se svými projekty v různých zemích Evropy a v České republice.
S projektem Suitcaseboarding hostovali tYhle v LOFFT – das Theater v Lipsku, Off-Bühne Komplex v Chemnitz, v Moving station v Plzni a na festivalu Move Fest Ostrava. Kromě představení Suitcaseboarding hostující tým vedl také pohybový workshop, který byl ukončen pohybovou intervencí ve veřejném prostoru.
S projektem Atlas hostovali tYhle ve Vídni na festival Gräzlfest im Nibelungenviert a v Prištině na festivalu HAPU – Festival of Art in Public Space.
S projektem Icarus hostovali tYhle na Slovensku na festivalu Teen Theatre Fest v Trnavě.
Z každé hostování sbíral data člen či členka observačního týmu, kteří o nich vyhotovil podle předem určené metodiky protokol a kteří vedli formální i neformální rozhovory se zástupci a zástupkyněmi hostujících institucí. Observační tým tvořili Kiara Gezels (BE/AT), Jakub Liška (CZ), Nicole Nigro (DE) a Hana Polanská (CZ).
Projekt tYhle na cestách byl realizován za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy.
Projekt Suitcaseboarding na cestách – rozvoj schopností práce s publikem v přeshraniční spolupráci byl realizován za finanční podpory Česko-německého fondu budoucnosti.
Před vstupem do veřejného prostoru se nám ukázalo důležité se zamyslet nad tím, s čím a proč tam vlastně vstupujeme a jak jej chceme proměnit. V případě hostování se tak vlastně děje vždycky, ať už se jedná o zájezd do zavedené instituce či o hraní na ulici. Pokaždé jsme totiž v „cizím“ prostředí a přinášíme tam něco „nového“. A to i v případě opakovaného hostování. Níže uvádím ideové otázky, které z našich hostování vyvstaly:
Co bude náš „úspěch“ a co „neúspěch“?
Způsob, jakým tuto otázku zodpovídáme, předurčuje, jak budeme nakládat s třemi aspekty, skrze které níže nahlížíme hraní mimo kulturní prostory. Jako úspěch přitom můžeme chápat různé věci, např. odehrání nazkoušené partitury, vytvoření nějaké specifické situace či dynamiky mezi preformujícími a publikem.
Co chceme lidem ukázat?
Do veřejného prostoru vcházíme s „iniciativou“. Něco „přinášíme“, chceme „něco“ ukázat, zvláště pokud si svůj úspěch definujeme především esteticky. Pokud je naším hlavním cílem „něco ukázat“, pak budou naším hlavním prostředkem naše vlastní umělecké dovednosti.
K čemu chceme lidi přizvat?
ato otázka stojí trochu v protikladu proti předchozí. Zatímco když lidem něco ukazujeme, přinášíme své schopnosti a dovednosti, které „předvádíme“. V případě přizvání spíše vytváříme prostor, v němž dochází k setkání mezi námi a neznámými lidmi (a dalšími aktéry – zvířaty, auty apod.). Je otázka, v jakém rámci se toto setkání má odehrávat a co chceme, aby z něj vyplynulo.
Následující tři body shrnují naše zkušenosti s performativními akcemi a intervenci ve veřejném prostoru. Ukázalo se při nich, že je třeba vzít v potaz to, jak si veřejný prostor přetváříme pro prostor pro naši performanci, jakým způsobem umožňujeme potenciálnímu publiku napojit se na naši akci a k čemu svou performativní akcí přizýváme. Tyto tři aspekty pro mne tvoří jakési tři rozměry hraní na ulici.
Když jdeme hrát „na ulici“ či obecně do veřejného prostoru, vytváříme do velkém míry věřejný prostor nově. Z prostoru všední každodennosti děláme prostor neobvyklý, estetizovaný či nějakým způsobem zvláštní. Nemáme přitom po ruce obvyklé konvence kulturního prostoru (např. divadla či cirkusu), ale o to intenzivněji začínají hrát kontexty, v nichž performujeme. Níže uvádím podmínky, které během našich hostování hrály nějakou roli. Lze si ale samozřejmě představit, že jich je mnohem víc. Pracovně je lze rozdělit na ty, které nemůžeme ovlivnit, a na ty, které ovlivnit můžeme. Ty první je třeba reflektovat a rozhodnout se, jak s nimi naložíme. Ty druhé můžeme uchopit a použít jako prostředky naší vlastní komunikace.
Ve veřejném prostoru vytváříme jeviště v hlavách našeho potenciálního publika. Různými prvky potřebujeme odkomunikovat to, že to, co sleduje, není skupinka bláznů, ale něco jiného, např. umění, performance, tanec, hra apod. K tomu nám může posloužit množství prostředků, některé jsou konvenční, některé můžeme hledat a vynalézat. Uvádím níže ty, které se během našich hostování ukázaly jako důležité. (Zároveň je v tomto směru jistě zajímavé udělat rešerši v literatuře, která se tématu hraní na ulici věnuje.):
Pro performující ve veřejném prostoru se nám jako klíčové a nezbytné ukázalo mít asistenta. Což je role, která vlastně není nijak blíže definovaná, protože by měla de facto zajistit vše, co skupina v danou chvíli potřebuje. Kombinuje v sobě produkční, dramaturgické, lektorské a propagační aspekty. Asistenti by měli tvořit zázemí pro perfomující a zároveň by měli komunikovat s publikem ohledně performance. Mohou také pomoci s přizváním publika k aktivitám, pokud to performance potřebuje. Tvoří každopádně jakýsi lidský most mezi vytvářeným světem performance a každodenností. Níže uvádím některé úlohy, kterých se ve vztahu k vytváření prostoru performance mohou zhostit:
Jako napojení pojmenovávám cestu, skrze niž se obyčejní kolemjdoucí lidé stanou publikem naší performance. V kontextu ulice nefunguje klasický proces oslovení publika skrze konvenci institucionalizovaného marketingu a skrze konvenční situaci „jdu na kulturu“. Většinu publika získáme náhodně, prostě tím, že se v danou chvíli dotyční lidé na místě vyskytují. Budou to vždy různí lidé s různou mírou divácké zkušenosti a s různými vkusy. Každý z nich se tak může vztahovat k naší performanci po svém a svou cestu k naší performanci si musí najít do velké míry sám. Tuto pluralitu různých způsobů diváckého napojování i nutnou práci kolemjdoucích lidí je třeba při přemýšlení o performanci reflektovat – například si určit, na co performance bude klást důraz či v kterých momentech bude které napojení akcentováno. Níže vypisuji způsoby napojení, které jsme během našich hostování zaznamenali:
Naše performance by měla nějakým způsobem mít nastavené mechanismy, jak přizveme publikum k jejímu sledování. Podle míry zamýšlené participativnosti to může být prostá pozvánka ke sledování výkonu nebo klidně nějaká konkrétní instrukce či výzva ke spoluúčasti. Níže uvádím výčet možností přizvání, jaké jsme během projektu využili či které se při našich produkcích potenciálně nabízely.
Během našich hostování v nejrůznějších prostředích se ukázalo, že ve veřejném prostoru se opakují některé typy lidí. Pro budoucí hostování je tedy užitečné být na tyto divácké skupiny připraveni a mít pro ně designované aktivity.
V poslední části bych rád shrnul některé naše negativní zkušenosti a zvědomil to, čemu by bylo dobré se při performování ve veřejném prostoru vyhnout.